Constitutiile Romaniei

Posted by KidsiPlay


CONSTITUTIILE ROMANIEI


ACTE CONSTITUTIONALE  PANA LA 1866
            Raspandirea ideilor iluministe trecute prin experienta Revolutiei franceze a determinat un un curent innoitor,liberal si democratic in Europa.Se cereau modificari fundamentale cum ar fi cea a statului care sa fie construit  pe principii moderne ca suveranitatea nationala,separarea puterilor in stat,pe apararea drepturilor si libertatilor individuale egale pentru toti cetatenii fara nici un fel de privilegii.Acest lucru nu se putea realiza decat pe baza adoptarii unei legi fundamentale numita Constitutie ca lege a tuturor legilor.Astfel,problema Constitutiei devine una dintre cele mai importante ale istoriei Europei moderne in sec XVIII-XIX.Aceasta se afla in stransa legatura cu drepturile garantate cetatenilor si,mai ales,cu tipul de stat creat in secolele amintite.
            Societatea romaneasca nu a ramas multa vreme departe de aceasta chestiune fundamentala.Astfel, idea adoptarii unei Constitutii se regaseste in memorii si proiecte de reforma din prima jumatate a sec.XIX,iar principii moderne precum suveranitatea nationala si separarea puterilor se gasesc  in Cererile norodului romanesc din timpul Revolutiei lui Tudor Vladimirescu din 1821 sau Constitutia cărvunarilor din 1822. Innoirea era atat de stringent incat in 1826 la Akkerman si,apoi in 1829 la Adrianopole,puterea suzerana(I.Otoman) si cea protectoare(I.Rus) vor aproba instituirea unor comisii care sa faca propuneri in privinta viitoarei organizari a Principatelor Moldova si Tara Romaneasca, concretizate in elaborarea  in 1831 a Regulamentelor Organice(erau asemanatoare pentru ambele Principate),considerate primele legi fundamentale ale romanilor.Desi constituiau un pas spre modernizarea societatii romanesti(instituia separarea puterilor in stat:puterea executiva exercitata de domn-ales pe viata ,dintre boierii pamanteni de catre o Adunare Obsteasca Extraordinara formata tot din boieri-ajutat de un sfat administrativ extraordinar alcatuit din ministri numiti si revocati de domn,legislativa reprezentata de o Adunare Obsteasca aleasa pe 5 ani,judecatoreasca detinuta de tribunale judetene,instante de apel infiintate pentru prima data si o instanta suprema numita Inaltul Divan Domnesc;alte prevederi:modernizarea sistemului fiscal prin introducerea  unei dări unice,lichidarea vamilor interne,reinfiintarea armatei nationale,a unui buget,modernizarea invatamantului)Regulamentele Organice sunt contestate de revolutia de la 1848 deoarece sunt percepute ca o frâna in dezvoltarea societatii romanesti pentru ca mentineau privilegiile boierimii,cerand inlocuirea lor.RO –pas spre modernizare deoarece au fost un element care cre au apropiat cele doua Principate(erau aproape identice)si contribuind la realizarea unirii din 1859.Acest aspect este dovedit de continutul documentelor programatice ale revolutiei de la 1848,precum Proclamatia de la Islaz(9iunie 1848)(prevedea:independenta nationala si legislativa a Tarii Romanesti,egalitatea drepturilor politice,Adunare Generala compusa din reprezentantii tuturor starilor societatii,domn ales pe 5 ani provenit din toate straturile societatii).
            Devenita chestiune europena,problema romaneasca a fost dezbatuta de marile puteri garante(Franta,Anglia,Prusia,Austria,Sardinia,Rusia,I.Otoman) pentru Principate in 1858 si care inlocuiau protectoratul rusesc instituit in 1829.Reprezentantii acestora au redactat Conventia de la Paris (1858)inlocuia Reg.Organice),care insa nu satisfacea decat partial dorinta de unire a romanilor dar desfiinta privilegiile feudale si care a tinut loc de lege fundamental pentru Principate pana in 1864 cand Al.I.Cuza,pentru a putea realiza reformarea rapida a societatii romanesti,a impus un nou document cu valoare constitutionala,aprobat prin plebiscit,Statutul dezvoltator al Conventiei de la Paris (1864)prin care puterile domnului sunt sporite considerabil.

CONSTITUTIILE DE DUPA 1866
1866
In 1866 se produc in plan politic doua evenimente semnificative:inscaunaea unui print strain(era o solutie  care in viziunea liberalilor si conservatorilor dar si a poporului urma sa asigure stabilitatea politica interna,prestigiu tarii si securitatea acesteia) si elaborarea unei constitutii liberale
Conditii de adoptare a Constitutiei din 1866:
·        regimul politic din timpul lui Cuza era sub semnul provizoratului atat intern(domnia lui Cuza era socotita ca o perioada de tranzitie catre realizarea prevederilor Adunarilor Ad-hoc din 1857 privind aducerea printului strain) cat si extern(in urma Conferintei de la Constantinopol din 1861,Turcia recunostea unirea Principatelor doar pe timpul  vietii lui Cuza);
·        Dupa lovitura de stat care va  duce la abdicarea lui Cuza,Turcia a cerut sa se revina la situatia de dinaintea Unirii,mai mult,situatia se complica pentru ca in februarie 1866 la Paris la Conferinta puterilor garante, Rusia, Austria,Turcia au cerut  revenirea la regimul Conventiei din 1858 si separarea Principatelor.Turcia – concentra trupe la Dunare pentru o interventie militara.Apoi in Moldova a aparut o miscare separatista la Iasi in 1866,miscare sustinuta de Rusia – trebuia actionat urgent

·        model Constitutia belgiana din 1831 – de ce? – suprafata Belgiei comparabila cu cea a Romaniei,era monarhie constitutionala ceia ce doreau si romanii,era cea mai liberala  la acea data
·        Promulgata de Carol I,intra in vigoare la 1 iulie 1866,era o Constitutie liberala si consfiintea monarhia constitutional(ereditara pe linie masculine) potrivit careia  monarhul stapaneste dar nu guverneaza.Era prima Constitutie romaneasca,elaborata de reprezentantii legitimi ai natiunii
·        PRINCIPII
o   la baza cele 3 principii liberale:separarea puterilor pe baza caruia erau structurate institutiiile staului( institutia monarhica era deasupra celorlalte),guvernarea reprezentativa,suveranitatea nationala
·        Privitor la statutul jurudic extern – nu se mai facea nici o referire la suzeranitatea otomana si garantia marilor puteri;pentru prima data se introducea principiul garantarii proprietatii private(sacra si inviolabila)
o   pentru prima data denumirea de Romania
o   art.1 – Principatele Unite Romane constituie un singur stat indivizibil sub denumirea de Romania(vezi diferenta 1923)
·        Domnia – ereditara –atributii:
·        Puterea legislativa – impartita intre domn si Adunarea Legislativa(Parlamentul) bicamerala(CD+S);initiative legislative apartinea domnului si Adunarii;dupa votarea votarea legii era promulgate de rege – pute refuza promulgarea caz in care o retrimitea Parlamentului;domnul putea dizolva  Parlamentul,avea drept de veto absolute;Adunarea avea drept de interpelare.Parlamentarii nu puteau fi judecati decat cu acordul a 2/3 din randul lor.Dupa votarea  legilor,acestea erau promulgate de domn – daca refuza promulgarea legea era retrimisa Parlamentului.Parlamentul putea fi dizolvat de domn,Sesiunea parlamentara incepea in noiembrie si dura pana la Paste dar putea continua printr-o sesiune extraordinara convocata de domn prin decret
·        Parlamentul era ales prin vot cenzitar:pentru Adunarea Deputatilor erau stabilite dupa criteriul averii,patru colegii:primele doua cuprindeau proprietarii funciari,al treilea burghezia,liber-profesionistii,ofiterii in retragere,votul fiind direct iar in al patrulea colegiu votau taranii indirect;pentru Senat existau doua colegii unde votau proprietarii funciari si de immobile.
·        Puterea executiva – impartita intre domn si Guvern;domnul numea primul-ministru care la randul sau isi forma guvernul pe care-l supunea aprobarii regelui; Persoana domnului era inviolabila, adica nu putea fi tras la raspundere de faptele sale.Orice lege trebuia contrasemnata de ministru de resort acestia deveninid responsabili fata de textul respective.Membrii familiei domnitoare nu puteau fi ministru.
o   Guvernul atributii:initia legi pe care le trimitea Parlamentului,gestiona trburile curente ale statului.
·        Puterea judecatoreasca – de la instante ordinare pana la cea suprema,Inalta Curte de Justitie si Casatie;hotararile judecatoresti sunt  pronuntate in numele domnului si singurul care putea sa pronunte gratierea dar mai putin a ministrilor condamnati;judecatorii erau inamovibili,introducea tribunalele cu jurati ce judecau delictele de presa;
·        Limite:stabilea un regim preferential celor de religie crestina in acordarea cetateniei – locuitorii de religie mozaica,in speta evreii,nu aveau dreptul la cetatenie sistemul electoral era unul cenzitar(ca in toata Europa)
·        Drepturi si libertati cetatenesti:decurgeaau din aplicarea principiilor care au stat la baza Constitutiei:suveranitatea natiunii,guvernarea reprezentativa,separarea puterilor in stat,egalitatea tuturor in fata legilor.
o   drepturile erau garantate
o   proprietatea sacra si inviolabila
o   toate celelalte libertati – libertatea absoluta a presei(compara cu 1923)
o   critici – acordarea cetateniei doar  crestinilor;evreii de religie mazaica nu puteau primi cetatenia romana(compara cu 1923)
o    
·        MODIFICARI– Constitutia de la 1866 a suferit 3 modificari:
o   prima in 1879 cand este anulata interdictia obtinerii cetateniei romane de catre cei de alta religie sau confesiune decat cea ortodoxa(adica evreii si musulmanii) –era o conditie a Tratatului de la Berlin din 1878 pentru recunoasterea independentei tarii
o   a doua modificare – in 1884 cand se introduce in Constitutie noua titulatura de Regatul Romaniei adoptata inca din 1881.Tot acum se reduce numarul colegiilor electorale de la 4 la 3 si s-a extins dreptul de vot prin scaderea censului si inlaturarea lui pentru cei care absolvisera clasele primare.In sfarsit,o alta modificare se referee la interzicerea arestului preventive pentru delictele de presa,acestea fiind judecate dtribunalele obisnuite.
o   a treia modificare a fost realizata in timpul primului razboi mondial.In 1917,cele doua Adunari voteaza proiectele de revizuire  a Constitutiei privind largirea dreptului de vot si infaptuirea  reformei agrare

Constitutia din 1866  - pas spre modernitatea tarii – Romania paseste pe calea monarhiei constitutionale si spre un regim politic care are la baza principii democratice – pe baza ei se constitue institutiile modern – au loc amplificarea relatiilor diplomatice – statutul juridic al Romaniei se schimba radical,este un stat suveran si indivizibil,nu mai depinde de nici o putere europeana – deschide calea catre o independenta deplina;in urma razboiului din 1877-1878, Dobrogea revine la statul roman.
A fost perceputa pe plan extern ca o manifestare de independent si suveranitate pentru Romania.


1923

·        Este elaborata din urmatoarele cauze:
o   in 1917,in conditii exceptionale ale r1m s-a realizat revizuirea Constitutiei(reforma agrara si electorala) dar o revizuire incomplete.
o   dupa unirea Transilvaniei,Bucovinei si Basarabiei cu Romania,se impunea cu necesitate elaborarea unei noi Constitutii in conformitate cu noile realitati politice, economico-sociale,entice(problema minoritatilor,apar noi confesiuni care anterior nu erau evidente pentru Romania) si institutionale.
o   trebuiau concretizate si aspectele rezultate din semnarea de catre Romania a tratatelor de pace(problema minoritatilor,egalitatea cetatenilor indiferent de religie,unirea Romaniei cu cele trei provincii)
·        Constitutia adoptata la 27 martie 1923 mentine principiile generale ale Constitutiei din 1866.
NOUTATI:
·        in urma actelor de unire a celor trei provincii si ca o masura de prevenire a eventualelor tendinte separatist,noua Constitutie prevede la art.1 – Regatul Romaniei este un stat national,unitar si indivizibil
·        Intrucat prin legi organice se trecuse la expropierea unei parti din marile mosii in vederea realizarii reformei agrare,in noua Constitutie,dreptul de proprietate nu mai este un drept absolut ca in 1866 ci este nuantat prin referirea la utilitatea sociala.Astfel bogatiile subsolului sunt declarate proprietate de stat iar caile de comunicatie,apele navigabile si spatiul aerian sunt incluse in domeniul public
·        pe fondul dezvoltarii industriei si a tensiunilor sociale din anii ’20,statul intervine in relatiile dintre patroni si muncitori,precizand  ca toti factorii de productie se bucura de o egala ocrotire si prin prevederea asigurarii sociale a muncitorilor in caz de accidente
·        Constitutia  legifereaza desfiintarea sistemului electoral cenzitar si introducerea votului universal pentru barbatii de la 21 de ani.Votul universal va determina cresterea rolului puterii legislative,a Parlamentului.
·        apare precizarea , impusa prin tratatele de pace de la Paris referitoare la drepturile cetatenilor si a minoritatilor,respectiv “fara deosebire de origine etnica,de limba si de eligie”,Se  stipula egalitatea dintre sexe desi femeile nu aveau drept de vot,se garanta libertatea presei dar si responsabilitatea patronilor de publicatii si a jurnalistilor.
·        se precizeaza ca Biserica Ortodoxa este biserica dominant in stat,dar se acorda un satut aparte Bisericii Greco-Catorlice, privilegiata in raport cu alte culte.
·        o noutate ar fi introducerea Consiulului Legislativ care trebuia sa avizeze legile dar avea doar rol consultative.
CONCLUZIE –
·        Pastrarea spiritului liberal al celei din 1866+limbaj modernizat+tehnici legislative moderne

1938
CONDITII DE APARITIE:

·        criza aparuta in urma alegerilor din 1937 determinata de faptul ca nici un partid nu obtine 40%din voturi
·        dorinta lui Carol II de a instaura un regim autoritar
Constitutia – este  aprobata in urma unui plebiscit,desfasurat insa sub stare de asediu,in care votul s-a facut prin declaratie verbala si promulgata  la 27 februari 1938.Constitutia reprezenta un abuz deoarece :
o   nu emana de la natiune ci de la puterea executiva
o   principiile nu mai erau liberale deoarece este desfiintata separarea puterilor in stat(puterea legislativa  era exercitata de rege prin Reprezentanta Nationala iar puterea executiva era incredintata tot regelui care o exercita prin intermediul guvernului,regele outea conduce prin decrete legi) si concentra toate puterile in mana regelui care devenea Capul statului;doar regelui ii apartinea initiativa revizuirii Constitutiei;
o   puterea legislative era exercitata de rege( care avea drept de initiativa legislative) prin Reprezentanta Nationala(Parlamentul) fapt ce limita atrbutiile acesteia(de ex.nu mai putea controla Guvernul) dandu-i un rol decorativ(formal) mai ales ca regele putea numi si o parte din senatori si putea controla astfel Parlamentul;Cu alte cuvinte Parlamentul devenea o anexa a puterii executive care era detinuta tot de rege(ministrii erau raspunzatori numai in fata regelui si nu in fata Parlamentului,cum era normal intr-o democratie autentica) ;regele putea convoca,inchide s-au dizolva Parlamentul
o   prin interzicerea partidelor politice ,principiul pluripartidismului politic nu mai era aplicat;Exista un partid unic, Frontul Renasterii Nationale care ulterior si-a schimbat denumirea in Partidul Natiunii condus tot de rege
o   sentintele judecatoresti erau date in numele regelui
o   drepturile si libertatile individuale sunt limitate deoarece elimina garantiile oferite de stat pentru respectarea lor(d ex. puteau vota doar cetatenii care au implinit 30 de ani si care practicau efectiv in una din urmatoarele categorii:agricultura si munca manuala,comert, industrie, ocupatii intelectuale – spre deosebire de Constitutia din 1923 care prevedea varsta de vot 21 de ani iar votul era universal,fara restrictii ocupationale)
Concluzie –  Constitutia de la 1938 era una nedemocratica deoarece puterile constitutional erau concentrate in mana regelui,Romania devenind o monarhie autoritara in care regele nu numai ca domnea dar si guverna(ori principiul unei monarhii constitutionale era ca regele domneste dar nu guverneaza).Constitutia a reprezentat o lovitura de forta data regimului democratic.Afost suspendata la 5 sept. 1940 odata cu abdicarea lui Carol II.


CONSTITUTIILE COMUNISTE:1948;1952;1965

·        toate cele constitutii sunt asemanatoare,diferentele dintre ele marcand evolutia treptata a modului in care controlul de partid s-a extins asupra intregii societati
·        toate,legitimeaza totalitarismul,oprimarea,lipsa de democraie si incalcarea flagranta a celor mai elementare drepturi ale omului;
·        toate prevedeau principii aparent democratice care nu se aplicau in practica:suveranitatea nationala si regimul reprezentativ sunt inlocuite cu puterea poporului,era ridicat la rangul de forta politica conducatoare partidul unic, respectiv PCR(intre 1948-1965=PMR;1965-1989=PCR)
·        toate ,excludeau orice alta organizatie politica  in aara PCR,excluzand astfel,orice opzitie in cadrul Parlamentului
·        statul este subordonat partidului unic(partidul-stat)
·        Parlamentul numit Marea Adunare Nationala era unicameral,ales prin vot universal de pe listele PCR fara a da cetatenilor alta posibilitate de optiune;MAN era o anexa  a Guvernului si ambele subordinate PCR.Desi legislativul se afla in prim-planul puterii,in fapt executivul detine intreaga putere in stat.
·        in toate, proprietatea  privata este inlocuita cu “proprietatea comuna (a intregului popor) ,de fapt de stat,intreaga economie fiind supusa centralizarii si planificarii
·        principiul separarii puterilor in stat nu se aplica deoarece toate institutiiile statului erau supuse conducerii partidului unic
·        in 1946 este acordat drept de vot si femeilor
·        toate, reprezentau vointa si interesele unui singur partid: PCR, detinatorul monopolului absolut al deciziei in toate domeniile




1948
Premisele aparitiei:
·        ocuparea tarii de catre Armata Rosie sovietica dupa 23 aug.1944,a cuceririi puterii politice de catre PCR prin forta si frauda electoral(falsificarea alegerilor din noiembrie 1946) cu sprijin sovietic,eliminarea din viata politica a partidelor istorice democratice(PNL si PNT),inlaturarea monarhiei la 30 decembrie 1947;
·        Prevederi:
o   adoptata in 13 aprilie 1948
o   are ca model Constitutia sovietica din 1936
o   parlamentul Romaniei va fi unicameral cu denumirea de Marea Adunare Nationala(MAN)
o   este adoptata titulatura de Republica Populara Romana (RPR)pentru tara noastra,stat popular,unitar,independent si suveran care a luat nastere prin lupta intregului popor in frunte cu clasa muncitoare
o   consfiintea principii democratice precum:
§  suveranitatea poporului,votul universal (dreptul de a alege de la 18 ani si de a fi ales de la 23 ani),egalitatea tuturor cetatenilor in fata legii,fara deosebire de sex,religie,nationalitate,rasa,religie;minoritatile se bucurau de toate drepturile,se afirma protectia de catre stat a familiei, erau afirmate libertatea de constiinta, libertatea presei,a cuvantului,a intrunirilor. Toate aceste drepturi s-au dovedit in practica pur formale,marea lor majoritate fiind incalcate in mod sistematic
o   nu mai prevedea separarea puterilor in stat deoarece MAN devenea organul supreme al puterii de stat si deci legislativul  se confunda cu executivul
o   Constitutia din 1948 nu prevede in mod expres  ca rolul politic conducator revenea Partidului Muncitoresc Roman dar, in realitate,toate institutiiile statului erau subordinate acestuia.


1952


·        nu aduce modificari esentiale fata de cea din 1948 dar a mai constituit un pas spre indepartarea de la spiritul si litera constitutiiilor democratice;
·        Prevedea:
o   că alianta cu URSS asigura independenta  de stat a RPR si ca aceasta prietenie constituie baza politicii noastre externe
o   in capitolul referitor la drepturilor omului aparea  precizarea ca dreptul de asociere era supus controlul PMR
o   la art.86 se prevedea expres ca PMR reprezanta forta politica conducatoare in stat(vezi comparatie cu cea din 1948)
Concluzie – pentru prima data in aceasta Constitutie se vorbeste despre proprietatea socialista si de rolul conducator al partidului.


1965

Conditii de aparitie:
·        destinderea trecatoare din estul Europei dupa moartea lui Stalin(1953),perioada ce a luat sfarsit odata cu Revolutia din Ungaria din 1956.Faptul ca Romania nu a fost contaminata de revolutia maghiara a dovedit faptul ca liderii comunisti au controlul deplin asupra tarii.Mai mult,Romania participa alaturi de URSS la reprimarea revolutiei maghiare de emancipare fata de sovietici.URSS  era astfel convinsa ca in Romania comunismul era consolidate.Drept urmare,in 1958 trupele sovietice au fost retrase din Romania.
·        incheierea cooperativizarii agriculturii in 1962,liderii comunisti considerand ca socialismul a invins definitiv atat la orase cat si la sate
·        in 1964 intervine amnistia a sute de mii de detinuti politici,fapt ce demonstreaza siguranta de sine a comunistilor romani,convinsi de faptul ca rezistenta anticomunista a fost zdrobita
·        se manifesta o oarecare independent fata de URSS exprimata in Declaratia  PMR din aprilie 1964.
·        moartea lui Gheorghe Gheorghiu-Dej in 1965 si inlocuire sa cu Nicolae Ceausescu
Pe acest fond va fi adoptata Constitutia din 1965 care marcheaza trecerea la legitimarea comunismului in Romania si inceputul regimului national-comunismului instaurat de Ceausescu,regim ce va lua sfarsit in decembrie 1989.
Noua Constitutie aduce cateva noutati fata de cele precedente si anume:
o   este proclamata Republica Socialista Romania iar PMR  revine la denumirea de PCR
o   URSS nu mai este mentionata in Constitutie asa cum era in Constitutia din 1952
o   este reliefat  rolul conducator al PCR in intreaga societate
o   acivitatea MAN se limita prin transferul unor competente Consiliului de Stat(Guvernul)in sensul ca acesta avea dreptul de a emite norme cu putere de lege intre sesiunile MAN,fapt ce insemna ca,practic,tara putea fi guvernata prin decrete
o   membrii de partid erau considerati de aceasta Constitutie, drept cei mai avansati si mai constienti cetateni ai societati,fapt ce determina avantaje pentru acestia fata de ceilelalti locuitori ai tarii si conditionarea ocuparii unor functii de calitatea de membru de partid –era o discrimare a cetatenilor pe criterii politice(discriminarea este o atitudine antidemocratica)
Principala modificare a acestei Constitutii survine in 1974 cand este infiintata functia de presedinte a RSR.Primul presedinte a fost Nicolae Ceausescu.

Exemplu de punct de vedere legat d eConstitutiile din perioada comunista:faptul ca o serie de prevederi ale legilor fundamentale din perioada comunista erau incalcate sau neaplicate de la nivelul cel mai inalt al statului,faptul ca cetatenii erau discriminati pe criterii politice dar si alte incalcari ale altor legi,constitutiile comuniste  au contribuit la generalizarea in mentalul colectiv al romanilor ca legea poate fi incalcata,ca poate fi ignorata,ca legea nu este importanta in viata societatii.Acest fapt a constituit si mai constituie una din marile dificultati ale societatii romanesti de dupa 1989,o piedica importanta in constructia statului de drept democratic.

1991

·        Elaborarea Constitutiei din 1991 a fost determinate de schimbarea regimului politic totalitar  din Romania in urma evenimentelor violente din decembrie 1989 care pun capat didacturii comuniste condusa de Ceausescu si PCR .Trecerea la un regim politic democratic a impus elaborarea si adoptarea unei noi Constitutii,in acord cu aspiratiile de libertate a poporului roman.
·        Textul noii Constitutii se inspira din mai multe legi fundamentale europene printre care cea franceza si suedeza
·        Constitutia cuprinde toate principiile care stau la baza unui stat de drept democratic(le stii)


NOUTATI
·        este introdusa in premiera institutia  Avocatului Poporului unde orice cetatean se poate plange in cazul unui abuz chiar din partea statului(de inspiratie suedeza)
·        tot in premiera este introdusa o alta  institutie :Curtea Constitutionala  (inspiratie franceza) care vegheaza ca toate actele normative sa fie in concordanta cu principiile constitutionale.


CRITICI
·        insuficienta garantare a separarii puterilor in stat si insuficienta protectie a proprietatii
·        alte aspecte ale Constitutiei ar fi trebuit completate prin legi speciale dar Parlamentele au fost lente in legiferarea lor(legea raspunderii ministerial sau legea referendumului,legea electorala modificata de mai multe ori)

ASEMANARI-DEOSEBIRI CONSTITUTII
Referitor la proprietate:

Dreptul la proprietate constituie baza oricarei activitatati economice si factorul esential pentru stabilirea caracterului regimului politic.

·         1866 – proprietatea de orice natura e sacra si inviolabila.Exproprierile nu se pot face decat pentru cauzele de utilitate publica si dupa o dreapta despagubire

·         1923 – proprietatea de orice natura este garantata.Se admite  o derogare de la acest principiu  si anume,expropierea proprietatilor imobiliare numai in caz de utilitate publica cu despagubire

·         1965 – economia nationala se bazeaza pe proprietatea socialista asupra mijloacelor de productie.Proprietatea socialista  este de stat si cooperatista.Proprietatea personala are drepr obiect veniturile si economiile provenite din munca,casa de locuit,gospofaria si terenul pe care ele se afla.Dreptul la mostenire este ocrotit de lege

o   deci proprietate socialista a fost limitata la un numar de bunuri strict necesare

Referitor  la drepturile elctorale:
·         1866 – vot censitar si secret;cetatenii erau impartiti in patru colegii dupa avere
·         1923,1923,1948,1952,1965,1991 – vot universal  - pana in 1946 femeile nu au avut drept de vot
Referitor la drepturi si libertati
·         1866 – art.7 prevedea ca numai rezidentii de rit crestin puteau primi cetatenie romana(erau vizati evreii si turcii comunitati cu o mare pondere economica) –era o prevedere contrara principiilor democratice liberale.Acest articol va fi modificat la revizuirea Constittutiei din 1879 prevazand  ca diferenta de credinte religioase si confesiuni nu constituie in Romania o piedica pentru dobandirea si exercitarea  de drepturi civile.
·         1923 – apar noutati fata de 1866 – asigurarea  sociala a muncitorilor in cazul accidentelor de munca,se garanta drepturile minoritatilor,ca limba romana este limba oficiala in Romania,pentru pima data se prevedea deplina egalitate  intre sexe
Referitor la puterea judecatoreasca
·         1866 – in afara curtilor si tribunalelor ordinare,se infiintau curti cu juri(juratii) care judecau crimele si delictele politice si de presa.Nu era prevazuta inamovibilitatea judecatorilor,nici macar a celor de la Inalta Curte de Justitie si  Casatie
Referitor la separarea puterilor
  • 1866,1923 – prevedea respectarea principiului separarii puterilor
  • 1938 – suprima separarea puterilor;regele concentra in calitate de cap al statului cele mai mari puteri in stat,era suprimat pluralism politic prin interzicerea partidelor traditionale si infiintarea unui singur partid FRN(apoi P.Natiunii)

IMPORTANTA CONSTITUTIILOR
Importanta Constitutiilor rezulta din faptul ca aceasta este suprema asupra altor legi,este legea dupa care se fac legilor.Nici o alta lege nu poate incalca principiile legii fundamentale.
Termenul de constitutie este vechi,fiind folosit de anticii greci cu intelesul de lege.Incepand cu epoca modera,mai exact din sec.XVIII,constitutia dobandeste sensul de lege fundamentala.
Constitutia este legea fundamental a unui stat care stabileste modul de organizare si functionare a puterilor in stat,raportul dintre puterile statului,drepturile,libertatile si indatoririle cetatenesti.
Forta juridica suprema a Constitutiei consta in faptul ca toate legile trebuie sa fie elaborate in conformitate cu prevederile constitutionale.
Constitutia:
o   este sursa tuturor reglementarilor economice,sociale,politice,culturale,educationale